Fingood
Tato reference se mi líbí
Ve firmě Fingood jsme realizovali místnost pro nahrávání podcastů. Zadání znělo, aby až na jednu designovou stěnu, která bude v záběru kamery, byl prostor jinak esteticky neutrální, využitelný i na běžné kancelářské fungování. Zadavateli se líbil design stěny na způsob lamel. Zároveň byly kladeny nároky na zlepšení akustiky vzhledem ke studiovému využití.
A jak jsme tohle zmákli? V místnosti se nacházel kazetový strop. Sice obsahoval cementovláknité kazety, ovšem to akustice nijak zvlášť zjevně nepomohlo. 50% těchto kazet jsme vycházeli ven a nahradili je akusticky aktivními obklady z melaminové pryskyřice, které šly do rastru celkem v pohodě umístit. Za normálních okolností už jen tohle by stačilo. K docílení požadovaného akustického efektu jsme ještě na dvě kolmé stěny přidali dva větší akustické obrazy (celkem plocha 2 m2).
Konečně přišla na řadu designová lamelová stěna. Cílem bylo vymáčknout z této jediné celo obložené stěny maximum co se akusticky absorpční schopnosti týče. A právě proto jsme zvolili lamelový obklad z PET panelů. Polyesterové lamelové panely jsou akusticky pohltivé v celé své ploše, což se o standardních lamelových stěnách, kde lamely tvoří tvrdé odrazové materiály říci nedá. Mezi stěnou a obkladem jsme ještě udělali dilataci několik cm. To kvůli kabeláži svítivého loga, ale také z důvodu lepší akustické funkčnosti difuzně otevřeného absorpčního panelu.
Pro naprostou dokonalost by se přes stěnu, kde jsou okna ještě hodil nařasený akustický závěs. Ten by zajistil jak další velkou plochu s pohltivou hmotou, tak také zatemnění v místnosti pro využití studiového svícení bez ruchu denního měnícího se světla.
Dále všem v podkcastových studiích doporučujeme používat ideálně klopové mikrofony. Ty jsou konstruovány tak, aby se soustředily na zvuk v oblasti blízkého okruhu a tak berou okolní ruchy jen minimálně. Ovšem pokud je v prostoru velká ozvěna, ani tohle klopovým mikrofonem se nijak nezachrání. Optimální je kombinace akorátní akustiky s dozvukem kolem 0,25 vteřiny s použitím klopových mikrofonů. Díky tomu se v editaci videa člověk nemusí nijak extra nadřít s vylepšováním zvuku, který může klidně nechat znít přirozeně, jak je na raw záznamu. Ostatně přehnaně mrtvý, sterilní zvuk není ani nic moc pěkného k poslechu.